Klienci wybierając firmę szkoleniową do realizacji
warsztatów, czy całych projektów szkoleniowych opierają się na różnych kryteriach.
Określają zakres, metody prowadzenia, sposób ewaluacji, itp. Często jednak
zapominają o jednym… o sprawdzeniu czy dana firma szkoleniowa potrafi przeprowadzić
uczestników od treningu umiejętności w warunkach laboratoryjnych do
praktycznego zastosowania tych umiejętności.
Z moich doświadczeń wynika, że większość firm szkoleniowych opiera
się głównie na treningu konkretnych umiejętności, a nie zajmuje się
przełamywaniem naturalnych barier w ich stosowaniu. Na tym stanowisku umacnia
mnie fakt, że wielokrotnie miałem do czynienia z świetnie wyszkolonymi
pracownikami, umiejącymi poradzić sobie w różnych sytuacjach, ale… tylko na
sali szkoleniowej.
Oto przykład:
Pracownik telesprzedaży, po odsłuchaniu swojej rozmowy
wyciągnął wniosek, że nie zadał Klientowi żadnego pytania o jego interesy,
potrzeby. Zapytany, jakie mógłby zadać pytania podczas podobnej, kolejnej
rozmowy, bez zastanowienia wymienił pięć pytań. Dokładnie takich, jakie miał w
skrypcie po szkoleniu. Zapytany, dlaczego ich nie zadał, skoro zna je na
pamięć, odpowiedział „Bo ten pan, to
zwykły mechanik. No i nie potrafił się nawet dobrze wysłowić. Więc po co mam mu
zadać pytania, skoro i tak na nie odpowie? I tak nie zrozumie”. W tym
przypadku zadziałały ograniczenia związane z własną interpretacją handlowca,
która uniemożliwiła zastosowania konkretnych narzędzi.
Można powiedzieć, że firma szkoleniowa wykonała dobrze swoją
pracę. Nauczyła handlowca konkretnych pytań, ale czy zadbała o to, żeby je
stosował w praktyce? Tutaj mam wątpliwości.
Wybierając firmę szkoleniową warto zwrócić uwagę, czy
trenerzy potrafią - podczas treningu umiejętności,
wdrażaniu standardów, wprowadzaniu nowej wiedzy – poradzić sobie z obiekcjami,
oporem czy indywidualnymi ograniczeniami uczestników przed stosowaniem w
praktyce tych narzędzi (w jaki sposób to robią). Warto też sprawdzić, czy
dostarczą wiedzy i umiejętności menadżerom do radzenia sobie z tymi problemami
w późniejszej pracy rozwojowej z podwładnymi.
Warto zadać pytania, na przykład:
- W jaki sposób poradzą sobie z ewentualnym oporem uczestników w praktycznym stosowaniu trenowanych umiejętności?
- Jakimi metodami pomogą uczestnikom zmienić stare nawyki (poza treningiem umiejętności)?
- Jak zachęcą do zmiany nawyków?
- Jakie działania podejmą, aby zmienić postawę uczestników?
- Jak widzą wdrożenie nowych umiejętności w praktykę - zagrożenia i sposoby radzenia sobie z nimi?
- W jaki sposób chcą zaangażować menadżerów w proces wdrożeniowy?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz